Biura dla małych firm – rodzaje

Mała firma potrzebuje swojego biura. Nie tylko jako miejsca do pracy, ale także po to, by przyjmować w nim klientów, czy odbierać pocztę, drukować i przechowywać dokumenty. Swoją biurową przestrzeń można jednak zorganizować na różne sposoby – od wynajmu niewielkiego biura w Krakowie czy innym dużym mieście, po pracę zdalną, z pozycji swojej kanapy. Jakie są plusy i minusy poszczególnych rozwiązań?

Zarejestrowanie firmy pod adresem własnego mieszkanie i prowadzenie tam działalności ma wiele zalet – nie musimy tracić czasu i pieniędzy na podróżowanie do biura, w koszty działalności naszej firmy możemy wpisać niektóre wydatki na mieszkanie: część czynszu, internet, media. Minusem jest to, że podatek od nieruchomości prywatnej jest niższy, niż ten od firmowej części naszego mieszkania albo domu. Jeśli nasze biuro to po prostu biurko i kanapa, nie możemy tam zaprosić klienta. Kolejnym minusem jest upublicznienie naszego adresu w rejestrze GUS czy informatorach gospodarczych.

Wynajęcie biura dla małej firmy w Krakowie jest proste, ale wiąże się z kosztami, zwłaszcza gdy zależy nam na reprezentacyjnym miejscu, w nowoczesnym biurowcu. Umowę często trzeba podpisać na minimum 2 lata, doliczyć koszty dojazdu, parkingów, biuro trzeba wyposażyć odpowiednie meble. Wynajmując biuro musimy też zapłacić kaucję.

Alternatywą dla biura osobnego jest wynajęcie powierzchni współdzielonej z innymi firmami. Ten sposób pracy jest tańszy, w ramach najmu możemy też korzystać z sali konferencyjnej, powierzchnie co-workingowe są tak urządzone, że można umówić się na spotkanie z klientem. Daje też dużą elastyczność – biurko wraz z urządzeniami biurowymi można wynająć na kilka miesięcy, jak i na kilka dni czy godzin w tygodniu. Do takiego biura zabiera się tylko laptop, nie trzeba się martwić o drukarkę, czy papier do niej, o kawę z ekspresu albo o rachunki za prąd. Minusem jest to, że nie mamy wpływu na to, kto siedzi przy biurku obok, nie możemy też w biurze trzymać firmowych dokumentów.